Derfor er det viktig å vite hva det betyr. Hovedbetydningen av dette "Guds rike" finner vi i evangeliene, og det er: Guds suverene styre. Problemet er bare at mange mennesker har et opprør i seg mot Guds måte å ordne opp på. I all vår visdom tror vi at vi har løsningen på alt.
Døperen Johannes, Jesu tremenning, hadde forkynt om en gjennomgripende forandring som var nødvendig for folket. Så trer Jesus inn historien, den person som Johannes fortalte om. Folk ble ivrige. De trodde dette styresett skulle fri dem fra romerne. Derfor overrasker Jesu første tale, i hjembyen Nasaret, dem. Han leste fra profeten Jesaja: "Herrens Ånd er over meg til å forkynne et gledesbudskap for fattige. Han har sendt meg for å kunngjøre at fanger skal få frihet, blinde få synet igjen, for å sette undertrykte fri og rope ut et nådens år for Herren." Så tilføyer Han, til deres store overraskelse: "Idag er dette skriftord blitt oppfylt mens dere hørte på."
Skulle denne snekkeren befri dem fra romerne? Men Jesus pratet ikke om en militæraksjon. Han snakket om håpet fra Det Gamle Testamentet, den åndelige siden av Guds løfte om å opprette et rike på jorden. Og Han avbryter sitatet fra Jesaja på et viktig sted! Han sløyfet setningen: "... en dag med gjengjeld og straff fra vår Gud." Det var ikke derfor Han var kommet nå. Han ville befri menneskeheten fra alt vondt ved å opprette Guds rike (Guds styresett) her på jord. Selvfølgelig med himmelens kraft som hjelp. Men mange avslo tilbudet.
Guds rike er todelt. 1) Frigjøringen, som Jesus gjorde mulig her på jorden. Fri fra djevelens slaveri - og gjenopprettelsen av menneskets Gudsforhold. 2) Dommen, oppgjøret Gud tar med ondskapen, utgjør skillet ved historiens slutt. Da gjenoppretter Gud alt! (Satan får sin dom. Synden blir utslettet og skal aldri mer oppstå). En ny jord, hvor alt skal fungere etter Guds styresett, står da klar.
Hvordan skal så dette "Guds rike" være? I Bergprekenen, Jesu mest berømte tale, forteller Han om det fullkomne, best tenkelige liv som Gud fra begynnelsen hadde tenkt det for oss. Ingen egoisme, ingen krig, sykdom eller smerter. Ingen hungersnød. Eller naturkatastrofer. Ingenting visner eller dør. Alt er fred og harmoni, den mest lykkelige tilværelse som er mulig å tenke på. (Les det selv i Matteus-evangeliet kapitlene 5, 6 og 7). Et liv for både mennesker, dyr og natur i bare godhet. Slik blir livet når Skaperens anvisninger blir fulgt.
Etter å ha forklart hva det betyr, forklarer Han hva det krever. Den som tar imot dette livet og vender om, blir som salt i verden. Salt smaksetter og konserverer. Gjennomsyrer samfunnet og hindrer forråtnelse. Han blir også omtalt som lys i verden, hvor mennesker famler i mørket. Jesus skjerper kravene og sier at hat er like ille som mord. Det er i tankene alt begynner. Begjær blir derfor like ille som utroskap. Ønsket er handlingens rot. En Jesu etterfølger skal kjennes på en kjærlig, vennlig og tilgivende livsstil. Også mot fiender. Sannhet og ærlighet skal være varemerket. Alt dette er Guds natur. Og det smitter over på dem som tilbringer tid med Ham. Indre fred. Gavmildhet. Våre penger er ikke for å samle opp for oss selv, men kan brukes til hjelp for medmennesker, der det trengs. Vi investerer egentlig i himmelen.
Ingen driver tilfeldig inn i dette riket Jesus kom for å opprette. Man må ville det. Be, lete og banke på. Guds Ord blir grunnfjellet i livet. Da plugger man inn kontakten til Livskilden. En dag skal de siste profetier også gå i oppfyllelse. Da skal endelig Guds vilje skje på jorden som i himmelen! (Dommen blir holdt, og menneskers evige skjebne avgjøres. Det vil si hvor man skal tilbringe evigheten). Da kommer snekkeren fra Nasaret, Jesus, tilbake for å fullføre det Han begynte på her på jorden.
Han gjorde det helt klart at vi ikke måtte gå glipp av det for noen som helst pris! Det er Guds beste plan for et hvert menneske!